14 mai 2009

Nyromantikken, modernismen og "Det Moderne Prosjektet"

INTRODUKSJON
Årets pensum er svært omfattende og dekker mange områder innenfor norskfaget, og i denne posteringen skal jeg redegjøre for nyromantikken, modernismen og "det moderne prosjektet". Sistnevnte retning skal også sammenlignes med modernismen for å klargjøre forskjellene som finnes her, det kan ofte ikke være å så lett å ta til seg forskjellene. Nyromantikken er først ut...

NYROMANTIKKEN
I litteraturen og i norsk terminoilogi betegner gjerne begrepet nyromantikken en periode på slutten av 1800-tallet, ofte bare kalt nittiårene, som i ettertid er sett på som en slags mild reaksjon på naturalismen (hva kunst og utvikling/fornyelse av lyrikk angår). Arne Garborg og Hans E. Kinck skrev noen av nyromantikkens viktigste verker. Noen viktige punkter om denne retningen:

- Det var særlig karakteristisk pros som ble dannet i denne perioden
- Oppstod som en reaksjon mot naturalismen og positivismen
- Fremhevet det subjektive med vekt på naturmystikk
- Motsetning til det etablerte samfunnet
- Forfattere: Sigbjørn Obstfelder og Vilhelm Krag (lyrikk); Thomas Krag og Arne Dybfest(prosa)

(Hamsun skriver også viktige, sentrale verker i denne perioden med assosieres som regel i forbindelse med modernismen)

MODERNISMEN
Begrepet modernisme brukes har i litteraturhistorien flere betydninger. F. eks. kan det brukes i en sosilogisk sammenheng (avantgarde - ny måte å bruke materiale på), ideologisk om den avvisningen av "en vanskelig virkelighet" som oppstod særlig i litteraturen (troen på fremtiden var negativt ladet) og formelt om opprøret mot de gamle konvensjonene i språket da en fornyet interesse for språket utviklet seg. Se noen viktige trekk under:

- Fremmedgjøring, livstretthet og resignasjon
- Tradisjonelle verdier og religionenes virkelighetsforståelse mister sin mening
- Originalitet: NEI til det gamle og JA til det nye
- Sjangerblanding og nye skrivemåter

Modernisme og "Det Moderne Prosjektet"
Det er åpenbart en sammenheng mellom modernismen, det moderne prosjektet og det moderne gjennombruddet, men jeg skal kun konsentrere meg om de to førstnevnte. Kort sagt reagerer modernismen - den beskriver - konsekvensene av det moderne prosjektet. Det moderne prosjektet beskriver den utviklingen av samfunnet vi har opplevd i vesten de siste 400 årene, en samfunnsutvikling preget av optimisme. Undertegnede har skrevet mye om dette emnet på engelsk, og de samme stikkordene er sentrale på norsk, de er: frihet (selvstendighet), fornuft (ingen fordommer, ufornuftighet kan avdekkes) og framskritt (en optimistisk tro som innebærer at veden forandrer/utvikler seg til det bedre). Den industrielle revolusjonen, den Amerikanske revolusjonen og ikke minst den Franske revolusjonen har vært essensielle i utviklingen av disse tankesettene. Filosofen Francis Bacon markerer på mange måter starten i den nevnte utviklingen, det kjente utsagnet hans fra 600-tallet lyder "kunnskap er makt".

Modernismen og Det Moderne Prosjektet beskriver beskriver altså begge samfunnets utvikling, men modernismen beskriver hvordan samfunnet faktisk er, mens det moderne prosjektet er mer opptatt av å skildre hvordan det faktisk bør være. Det er logisk å tenke at modernistene var mer negativt innstilt til utviklingen, f. eks. er Knut Hamsun et godt eksempel på dette.

HAMSUN
Den litterære forføreren Knut Hamsun var på mange måter i mot den bevegelsen i kunstretningen vi kan kalle det moderne gjennombruddet - eller i litteraturen i spesielt, det moderne prosjektet. Denne perioden i norsk og utenlandsk (litteratur)historie representerer ny idélære og fremveksten av en rekke grupper bestående av optimister og avantgardister med tro på fremtiden. Hamsun benytter både Pan og Markens Grøde til å protestere mot dette. I sistenevnte bok er f. eks. Isak Sellanrå et symbol for en mann som er hentet fra fortiden; han styres av de elementære livsbehov og er mer praktisk av seg enn han er teoretisk. Isak er fra fortiden, men for Hamsun - og oss som leser - representerer han også et ønske for fremtiden: et liv i samarbeid med naturen, langt vekk fra de avskjelede og forpestede byer.

SÅ HVA BLE DET TIL?
Både modernismen og det moderne prosjektet (også det moderne gjennombruddet) var knyttet til en sterk utviklingen i samfunnet vårt, altså en utvikling som gikk mot det moderne. Tilnærmingen, oppfatningen og mottagelsen av denne utviklingen er derimot annerledes avhengig av hvilket syn man forfekter.

1 kommentar:

Ingunn sa...

En fin oversikt over sammenhenger mellom samt forskjeller på begreper som kan være vanskelige å holde styr på. Det er spennende, nå som eksamen nærmer seg, å se om dere får bruk for å kunne noe av dette. Uansett så er det at dere skal kunne slikt et forsøk på å forklare utviklingen av samfunn, tenkning og kultur gjennom flere århundrer, og det kan vel være greit å ha med seg videre? Jeg anbefaler at du pusher denne teksten på venner og kjente som eksamensressurs, for det er alltid befriende for en norsksensor å lese noe som ser ut til å være et resultat av forståelse, ikke bare pugg! Bra innlegg!